Kilka słów o metodzie… Co to? Po co? I dlaczego
Metoda Krakowska jest metodą wielozmysłową – odnoszącą się do wielu dróg percepcyjnych. Umiejętności linearnego porządkowania, szeregowania oraz sekwencyjnego przetwarzania, będące bazowymi zdolnościami koniecznymi do rozwoju mowy, nauki czytania oraz pisania, są również podłożem dla metody Numicon.
Jednym z elementów terapeutycznych Metody Krakowskiej jest Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®- metoda czytania sylabami. Twórczynią Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania® jest prof. Jagoda Cieszyńska.
Nazwa metody odnosi się wprost do organizacji funkcji językowych mózgu. Wykorzystuje zarówno mechanizmy symultaniczne, czyli globalne, całościowe, którymi zajmuje się prawa półkula, jak i sekwencyjne, linearne, za które odpowiada półkula lewa.
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną odbywa się w trzech etapach, takich samych jak podczas nabywania systemu językowego przez dziecko – powtarzania, rozumienia oraz nazywania.
Dla kogo przeznaczona jest metoda?
Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną przeznaczona jest dla wszystkich dzieci, ale najlepszy czas na naukę czytania to początek wieku przedszkolnego. Według prof. Cieszyńskiej opanowanie sztuki czytania przed pójściem do pierwszej klasy ułatwia dziecku odnalezienie się w nowej, niełatwej dla niego sytuacji, pozwala na skupienie się na innych zadaniach i wyzwaniach, które postawi przed nim szkoła oraz wpływa na pozytywny obraz własnej osoby.
Metoda Numicon podobnie jak Metoda Krakowska® wykorzystuje zarówno strategie pracy lewej, jak i prawej półkuli mózgu. Co ważne, terapeuta Metody Krakowskiej® pracuje z podopiecznym nie tylko nad budowaniem jego kompetencji komunikacyjnej i językowej, ale też nad pozostałymi funkcjami poznawczymi – również nad rozwojem myślenia matematycznego.
Jeśli chcecie zgłębić swoją wiedzę na ten temat zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: