Celem programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
Na przełomie miesiąca kwietnia dzieci z grupy ,, Sówki” z Publicznego Przedszkola Dzieciątka Jezus realizowały program ,,Czyste powietrze wokół nas”.
Program został podzielony na pięć zajęć warsztatowych:
Wycieczka
Na pierwszych zajęciach, które miały na celu wprowadzić dzieci, w tematykę programu antytytoniowego, przedszkolaki udały się na spacer po okolicy przedszkola, podczas którego miały bacznie obserwować dymy, skąd się wydobywają i na bieżąco informować o swoich spostrzeżeniach
Co i dlaczego dymi?
Kolejne zadanie miało na celu wzbogacenie wiedzy na temat pochodzenia dymów, odwołanie się do wcześniejszego spaceru i wymianę swoich spostrzeżeń. Dzieci wykonały ilustracje przedstawiające różnego rodzaju źródła dymów. Następnie wspólnie stworzyliśmy makietę pt: ,,Co dymi, co truje, co zdrowie Nam rujnuje”, którą wywiesiliśmy na tablicy z pracami dzieci .
Jak się czuje, kiedy dymi papieros?
Podczas realizacji tego tematu dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów, miały okazję poznać, w jaki sposób mogą czuć się, gdy ktoś obok nich pali papierosy. Zapoznały się także z maskotką „Dinkiem”, następnie wykonały portret ,,Dinusia” wydzieranką. Nauczyły się też piosenki o Dinusiu.
Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?
Sówki poznały historie Danusia, który wybrał się na wycieczkę pociągiem. Dzieci miały okazję wypowiedzieć się na temat odczuć smoka podczas przebywania w zadymionym pomieszczeniu. Następnie wysłuchały historii ,,O kominie, który przestał dymić” . Przedszkolaki wspólnie z nauczycielką, wykonały gazetkę skierowaną do rodziców, na temat szkodliwości palenia papierosów.
Jak unikać dymu papierosowego?
Dzieci wykonywały tabliczki z zakazem palenia. Następnie podczas zabawy ruchowej ,, Uciekaj przed dymem” usystematyzowały wiedzę jak mają się zachować w sytuacji, kiedy ktoś pali paierosy.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach. Proponowane zabawy ruchowe, tematyczne inspirowały dzieci do działań, których efektem były prace plastyczne. Dzieci podczas trwania zajęć usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia i wiedzą, w jaki sposób zachować się, gdy w ich obecności ktoś zapali papierosa. Bardzo przejęły się chorobami/ skutkami ubocznymi z jakimi mogą mierzyć się osoby palące papierosy.